14 manieren om van 2018 jouw gelukkigste jaar ooit te maken

2018 is net gestart en het is hoog tijd om dit jaar nu eens echt voor jezelf te kiezen en gelukkig te zijn.
In deze blog vind je tips om van 2018 je gelukkigste jaar ooit te maken.
Het zijn stuk voor stuk kleine en haalbare zaken, dus makkelijk toe te passen, zelfs in je hectische leven! Probeer het maar en je zal zien dat deze kleine tips een groots effect hebben!

1. Stop met zelfkritiek en oordeel

Je breekt jezelf nu al jarenlang af! Je hebt zoveel oordeel naar wat er gebeurt in je leven, naar anderen toe en ook naar jezelf. Je wijst zo vaak met de vinger…. Wat heeft dit jou al opgeleverd? Heeft die (zelf)kritiek ook maar iets positiefs aan je leven bijgedragen?

Wat zou het je kunnen opleveren als je eens van strategie verandert? Wees nu eens lief en mild voor jezelf en voor anderen. Vraag je eens af welke behoefte schuilt achter een bepaald gedrag? Het gedrag op zich is misschien niet zo positief maar de intentie erachter is dat waarschijnlijk wel. Eens je oog kan hebben voor deze intentie, heb je ook wat meer begrip en mildheid. Probeer het maar eens!

2. Schrijf je nieuwe verhaal en visualiseer het zo vaak als je kan

Wat als er vannacht, terwijl jij slaapt, iets magisch gebeurt…. Door de magische spreuk zijn al jouw dromen uitgekomen. Hoe ziet jouw leven eruit als je opstaat? Wat zie je rondom? Zie alles in zoveel mogelijk detail en kleur. Wie is er bij je? Wat hoor je rondom? Wat doe je? Hoe gedraag jij je? Hoe praat jij en hoe is je houding? Hoe reageren anderen op jou? Stel je alles zo goed mogelijk voor en voel wat het met je doet. Wanneer voel jij je het gelukkigst? Wat gebeurt er dan precies?
Schrijf nu jouw nieuwe verhaal. Schrijf alles op wat jij in je leven wenst alsof het nu al zo is. Dit hoeven geen grootse dingen te zijn. Het kunnen kleine zaken zijn die jou gelukkig maken.
Herlees dit nieuwe verhaal regelmatig. Visualiseer je verhaal zo goed als je kunt. Zie alles voor je in zoveel mogelijk detail en kleur. Voel het ook echt want emotie versterkt jouw gedachten.
Doe dit zo vaak als je kunt en geniet ervan! En laat vooral de kleine mirakeltjes gebeuren!

3. Maak je eigen vision board (dromenbord)

Nu je weet wat je wenst in je leven (zie punt 2) op het vlak van werk, relaties, persoonlijke groei, overvloed, reizen… kan je dit ook visueel voorstellen via een vision board.
Blader in diverse tijdschriften en kijk welke foto’s, beelden, titels en woorden jou aanspreken. Knip deze uit en plak ze op een groot blad of prik ze op een groot prikbord zodat een mooie collage ontstaat. Laat je maar helemaal gaan en werk intuïtief. Deze collage geeft weer wat jij echt wenst te realiseren in jouw leven om gelukkig te zijn.
Hang vervolgens je vision board op een plaats waar je regelmatig passeert zodat je telkens opnieuw voor ogen hebt wat jij wenst in je leven.
Dit is een heel krachtige techniek om het goede in je leven aan te trekken!

Het bepalen van je dromen en doelen en het visueel vastleggen van je wensen in een vision board is ook heel leuk in groep. Je kan elkaar inspireren en aanmoedigen en het is altijd heel gezellig om samen creatief aan het werk te gaan. Klik hier voor meer informatie.

4. Maak een lijstje van alle zaken die je energie geven en alle zaken die jouw energie vreten

Neem een blad papier en teken een lijn in het midden zodat je twee kolommen krijgt. De ene kolom zijn je energiegevers en de andere kolom zijn je energievreters. Sluit even je ogen en vraag je af wat jou in je leven echt energie geeft; datgene dat jou de tijd uit het oog laat verliezen omdat je er helemaal in opgaat; datgene dat je zoveel voldoening en plezier geeft. Schrijf deze allemaal neer in je kolom energiegevers. Dit kan bv. een afspraak zijn met een vriendin, een bad nemen, een wandeling in het bos, een boek lezen… Sluit dan opnieuw je ogen en vraag je af wat jou energie kost; datgene wat van jou veel moeite vraagt en moeilijk gaat; datgene waar je moe van wordt. Schrijf deze zaken neer in de kolom energievreters. Dit kan bv. een bepaalde taak zijn, op bezoek gaan bij een familielid dat steeds klaagt, een discussie met je partner die vaak voorkomt, geldzorgen…
Bekijk nu beide kolommen. Welke lijst is het langste? Hoe kan jij in je leven meer zaken inbouwen die behoren tot jouw energiegevers? Welke energievreters kan jij uit je leven schrappen of kan je definitief aanpakken? Hoe kan je anders omgaan met een energievreter zodat je jezelf beter kan beschermen?

5. Probeer regelmatig eens iets nieuws

Vaak kent ons leven een bepaalde routine. Op zich is een zekere routine niet slecht, maar het is toch goed om ook eens uit die comfortzone te stappen en te ontdekken wat er nog allemaal voorhanden is in het leven.
Elke verandering schept immers nieuwe kansen, nieuwe mogelijkheden om te groeien en te leren. Het zit in onze genen ingebakken om constant te evolueren.
En neen, dit hoeft niets wereldschokkends te zijn! Bezoek eens een stad die je nog niet kent, kies eens een andere route voor je wandeling met de hond, probeer eens een nieuw gerecht, bezoek eens een museum, zit eens op een andere plaats aan de eettafel… Elke nieuwe ervaring maakt van jou een ander mens! Het geeft je net die extra push en veel voldoening!

6. Durf zaken schrappen uit je agenda of van je to do-lijst

We rushen van hot naar her! Iedereen lijkt het zo vreselijk druk te hebben. Dit brengt heel wat “moeten” met zich en al die moetens zorgen alleen maar voor stress en frustratie.
Moet je echt wel alles doen op je lijst of kan je zaken uitstellen of delegeren? Heb je echt wel behoefte of plezier aan alles wat in jouw agenda staat? Voor wie doe je dit alles eigenlijk?
Durf zaken te schrappen die niet goed voelen, die niet echt bij je passen, die je doet omdat je het gevoel hebt dat het moet, die je doet omdat anderen het van je verwachten!
Door zaken te schrappen, kan je tijd maken voor wat echt belangrijk is voor jou en wat jij echt graag wil! Kies dit jaar heel bewust voor kwaliteitsvolle me-time om je batterijen op te laden, te ontspannen en om volop te genieten. Zo word jij zeker de gelukkigste versie van jezelf!

7. Durf nee te zeggen

Dit vind ik zelf nog steeds een heel moeilijke maar ik besef dat het een heel belangrijk punt is. Nee zeggen wanneer iets niet goed voelt of wanneer je er de energie niet voor hebt, is immers goed voor jezelf zorgen! En dat is helemaal niet egoïstisch als je het doet vanuit je hart. Want je kan echt liefdevol nee zeggen!
Weet dat een nee tegen iets wat je eigenlijk niet wil, ook betekent dat je volmondig ja kan zeggen tegen iets wat je wel graag wilt!
Ga je ook niet verantwoorden naar de ander toe als je nee zegt. Dat hoeft echt niet. Jij hebt alle recht om goed voor jezelf te zorgen en grenzen te stellen.

8. Sta regelmatig stil en laat ook stilte toe

Hoe vaak sta jij eens stil zodat je kan voelen wat er omgaat in je lichaam en kan nagaan hoe jij je voelt? Hoe vaak laat jij de stilte toe?
Bouw gedurende de dag korte momentjes in om even stil te staan en te voelen wat er allemaal in je omgaat. Dit neemt slechts een minuutje of 2 in beslag. Adem rustig en word je bewust van hoe je je voelt. Luister naar de signalen van je lichaam en naar dat stille interne stemmetje dat intuïtie heet.
Maak het thuis ook eens gewoon stil. Zet je ontspannen neer en laat gewoon de stilte eens toe, zonder afleidingen of onderbrekingen (dus… zet zeker je smartphone even helemaal stil!). Je doet gewoon heel even helemaal niets.
In de stilte komen vaak de echte antwoorden.

9. Geef jezelf en iemand anders dagelijks minstens 1 compliment

Vaak zijn we eerder gericht op het negatieve, op wat niet goed is gegaan. We staan altijd klaar met onze (zelf)kritiek. Het lijkt wel of we geen oog hebben voor alles wat wel goed gaat, voor alles wat wij of een ander wel goed doen. Er kunnen 20 dingen goed gaan en 1 ding mislukt… en alle aandacht lijkt te gaan naar dat ene ding dat mislukte. Die 20 andere dingen lijken te vervallen in het niets, alsof ze onbelangrijk zijn.
Ga dus heel bewust jezelf een complimentje geven voor alle dingen die je tijdens een dag wel goed doet. Vier al je successen, hoe klein ook!
En toon ook je appreciatie aan de mensen rondom jou. Heb oog voor wat een ander allemaal doet, voor de service die jij dankzij hen geniet. Geef eens een compliment en benadruk hoe blij of tevreden je bent over iets. Je zal zien dat de persoon helemaal opfleurt. Daarenboven geeft het jou ook een fijn gevoel dus het is een win-win!

10. Omring je met mensen die het beste uit jou boven halen

Wij mensen zijn sociale wezens en we hebben nood aan sociale contacten en het gevoel er echt bij te horen.
Zorg er wel voor dat je je omringt met mensen die jou steunen en het beste uit je naar boven halen. Dan kan je helemaal jezelf zijn en voel je je gewaardeerd voor wie je werkelijk bent! Omring je met die mensen waarbij jij je het gelukkigst voelt!
Contacteer eens een vriendin om gezellig bij te praten (dus geen potje klagen!), sluit je aan bij een vereniging of volg eens een workshop om nieuwe mensen te ontmoeten met eenzelfde interesse.

Mijn maandelijkse inspiratie-avonden zijn een ideale gelegenheid om mensen te leren kennen in een warme, ongedwongen en ontspannen sfeer.
Kijk hier voor meer informatie en de data van de volgende avonden.

11. Maak je eigen wenspot

Schrijf elke wens en elke droom op een felgekleurd papiertje. Vouw het papiertje samen en stop het in een glazen pot. De kleurtjes alleen al maken je gelukkig! Lees regelmatig een aantal van deze briefjes zodat je acties kan nemen in de richting van je wensen. Zo maak je telkens weer contact met wat jij echt wil in je leven.
Bij belangrijke beslissingen is het ook goed om je wenspot er nog eens bij te nemen en al jouw wensen en dromen te herlezen. Ga dan voor elke optie na of deze je dichter bij deze wensen brengt of niet. Ga op het einde van het jaar na welke wensen je allemaal hebt gerealiseerd. Je zal versteld staan!

12. Ruim rommel op

Heb jij een hoop spullen verzameld die je eigenlijk weinig gebruikt? Puilen jouw kasten ook uit? Heb je kledij die je niet langer draagt? Ligt het huis overvol zodat het je onrustig maakt.
Hoog tijd om eens goed op te ruimen! Maak anderen blij met de spullen die jij niet gebruikt of gooi een aantal zaken weg.
Opruimen betekent immers ruimte creëren voor iets nieuws dat wel goed bij je past; ruimte voor meer rust en openheid.
Daarenboven zal je merken dat opruimen ook een intern proces start. Je start als het ware ook met een interne schoonmaak. Je laat ballast die je niet langer nodig hebt eindelijk los. Wanneer je vergeeft en beperkende patronen loslaat, kom je opnieuw dichter bij jezelf en krijg je ruimte om te groeien. Je voelt alsof een gewicht van je schouders valt, vrij om voluit te leven!

13. Wees dankbaar

Hou een dankbaarheidsdagboek bij en schrijf elke avond alles op waarvoor jij die dag dankbaar bent. Misschien kan je aanvankelijk slechts een paar dingen noteren in je dagboek en dat is helemaal ok. Hou vol en je zal merken dat je steeds meer dingen opmerkt om dankbaar voor te zijn. Elk van ons heeft immers zoveel om dankbaar voor te zijn. Kijk eens om je heen en je hebt al minstens 5 dingen die dankbaarheid verdienen: een mooi gekleurde bloem, een prachtige zonsopgang, de bomen die heen en weer wiegen in de wind, je hond of kat die komt knuffelen, een glimlach, een leuk gesprek met een collega, een vriendelijke verkoopster, een dak boven je hoofd, een lekker warme douche….
Als je eens een mindere dag hebt, lees dan zeker in je dankbaarheidsdagboek. Het zal ongetwijfeld je gemoed heel wat lichter maken!

14. Glimlach elke dag minstens 5 keer

Het is wetenschappelijk aangetoond dat een glimlach processen in je triggert die je een beter gevoel geven. Glimlach dus zoveel mogelijk! Lachen is ook heel gezond. Een goede slappe lach zorgt zelfs voor het verbranden van heel wat calorietjes! En het is gewoon zo leuk en bevrijdend om eens goed te lachen.
Glimlachen naar iemand, heeft ook op die andere persoon een mooi effect. Loop maar eens op straat en glimlach naar de mensen. Vele mensen zullen ook naar jou glimlachen en dan maak je hun dag ook goed! Lachen werkt aanstekelijk en zorgt voor de gelukkigste momenten in je leven!

Ik hoop dat deze lijst je niet heeft overweldigd? Start met 1 van de tips en neem er vervolgens een tweede bij als het goed voelt. Het is uiteraard niet de bedoeling dat deze lijst extra druk legt!
Ik hoop echt met heel mijn hart dat 2018 jouw gelukkigste jaar ooit wordt.
En weet je, je hoeft het ook niet allemaal alleen te doen.
Je mag gerust om hulp vragen! Ik zou het fantastisch vinden om een stukje met je mee te wandelen op je pad!
Contacteer me hier voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

By | 2018-01-15T13:44:46+00:00 januari 3rd, 2018|Positief denken, Zelfzorg|0 Comments

About the Author:

Hallo! Ik ben Wendy, eigenaar van InnerSelf. Na meer dan 15 jaar in HR en administratieve functies in de privé, besliste ik van richting te veranderen en meer mijn eigen weg te gaan. Nu combineer ik werk en privé op een evenwichtige manier en geniet ik van de quality time met mijn gezin of alleen. Hierdoor heb ik ook veel meer energie en creativiteit op professioneel vlak. En... dat wil ik ook voor jou! In mijn workshops en trainingen pas ik een combinatie toe van elementen uit de filosofie van Louise Hay, NLP en diverse coachingtechnieken zodat jij altijd de beste en een volledig gepersonaliseerde begeleiding krijgt.

Leave A Comment